kvinnodagen!?

publicerat i Allmänt;
internationella kvinnodagen? ja jag ställer mig frågan varför denna dag ännu finns kvar att fira. vad är det vi firar idag? att vi kvinnor för länge sedan år 1921 fick rösträtt i Sverige? att kvinnan nästan är jämnställd med mannen år 2016? eller vadå?! jag känner att jag tar på mig mitt egna ansvar över mitt liv och ser till att kanske hamna där jag vill själv, det kan ju inte någon annan göra åt mig.
 
ja det är klart att det kan vara smickrande att vi kvinnor har en hel dag då vi kan känna oss viktiga men på flera håll har den mist sin politiska innebörd och istället blivit en dag då män uppmärksammar eller uttrycker sin kärlek till kvinnan, i samma anda som mors dag eller alla hjärtans dag. I andra länder har dagen kvar sin politiska prägel då man fokuserar på kvinnors kamp för lika rättigheter och på den ojämställdhet som råder i samhället.
 
finns det någon kvinna där ute som känner sig mer viktig idag eller mer älskad eller mer uppskattad av sina nära eller av samhället. har någon tackat dig för vad du åstadkommit i livet? jag har ju svårt att tro det.
 
Jag är jätte glad att jag är en kvinna och är tacksam varje dag att jag fått bli den är jag. Eller nej nu ljuger jag, varje dag va verkligen att ta i men jag är i slutändan i det stora hela tacksam över att vara just Sandra. Allt kanske inte flyter så bra i livet men det finns någon mening med att just mitt liv ska gå som det gör och det kanske är för att kunna bli starkare och klokare? en dag blir det nog min tur bara man travlat sig igenom den tunga dimman, kanske är så enkelt.
Mamma har alltid sagt till mig att saker och ting har sin mening gällande allt, både tex jobb och kärlek typ, att man ska inte nöja sig med det näst bästa i livet när alla förtjänar det bästa och det är något livet ibland har svårt att acceptera men något jag kommer lära min dotter också. Det handlar om att tro på sig själv. När jag inte tror på mig själv och kritiserar mig själv och min självkänsla så har jag en kvinna i mitt liv som stabiliserar mig och får mig stark igen det är mamma och att vi då har en "mors dag" det kan jag sannerligen förstå.
 
internationella kvinnodagen? den "firas" ju över hela världen av samma andledning var det likt och att det kanske gör det i vissa länder kan jag förstå men frågan är om något politiskt ändras pga av denna dag ?  jag vill ju inte låta bitter men finns det en internationell gay dag? jag menar det är väl isfall på tiden att alla homosexuella människor bli hyllade för att dom vågar stå upp för sig själva. jag menar jag är flicka och jag blir kär i en pojke jag kan inte rå för att jag blir kär i den pojken det är ju inget jag väljer hur mina känslor styr mig och det är juh lika om det gäller en pojke och en pojke eller flicka och flicka? detta har väl aldrig kommit på tal förut känner jag...
 
under de senaste veckorna har jag verkligen jobbat in mig i mitt jobb! jag älskar mitt jobb det gjorde jag inte tidigare faktiskt på detta vis, men det var för att det tog så mycket tid och energi från mig så jag hann inte vara kär och galen som jag ville i pojken som väntade hemma, tänkte gå ner lite itid ett tag då men nu gör det inget att vara trött på kvällen jag har inget jag behöver passa iaf. den dagen det kommer igen  så får tar man det problemet då men idag är det så himla gott.. mina elever dom tar sig verkligen in, en del av dom och det mår man bra av! 
 
jag skrev tidigare att jag skulle ägna mars åt lite bra saker: delvis så har jag juh målat lite hemma som jag skrev jag skulle. high five på det.
 
jag håller god kost och hälsa.
 
jag har tagit upp kontakt med goda vänner igen efter att levt lite isolerat till vardags!
 
Nu är det väl bara att få ordning på denna rygg.. är det något jag hatar så är det när jag är en självständig människa som inte vill vara  beroende av andra men ändå måste be om hjälp med en sådan simpel sak som att skotta snö!? jag behöver hjälp med lovis ibland känner jag, behöver träna tex men kan inte alltid för jag vill fan inte be om hjälp, och mamma och Anders har henne ändå så ofta så jag försöker anpassa allt efter det. nej fy rutti vad det är jobbigt när man lär fråga folk och låna deras tid till både det ena och det andra.
 
Nackspärren börjar lossa och ryggen ska jag iväg med i morgon så vi får se efter det hur det ser ut. svårt att promenera med barnvagn i 3 dm snö är det också ;)
 
en fantastiskt rolig sak som hände idag på jobbet var att på elevens val ska jag och en till tydligen hålla i en mekanisk kurs med shra för bilar? alltså dom tror jag kan meka med bilar eller hur tänkte dom där? ja detta kan juh inte annat bli mer än roligt och vilken utmaning. ska hem och plugga garageverktyg nu och ta en snabbkurs hos Anders ute i verkstaden bara jag slutat skratta åt detta ;)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :